Vítejte v Procampingu! Rychlý kontakt

Elektrokola přinesla revoluci do cyklistiky. Jak ale vybrat to správné?

Kola využívající k pohonu kombinaci mechanického šlapání a elektromotoru dobývají svět včetně České republiky. Do cyklistiky totiž přinášejí dosud netušené možnosti. Jsou snadno ovladatelná, ekologická, nenáročná na provoz. A navíc díky nim za řídítka začínají běžně sedat i lidé, které by to až dosud ani nenapadlo.

Na jakém principu funguje elektrokolo?

Nasednu, zapnu elektromotor a bez námahy odjedu, kam se mi zlíbí. Takto si řada lidí představuje funkci elektrokola, které pak častují lehce posměšnými přídomky jako „kolo pro lenochy“. Ovšem pozor. Tohle je pravda jen velmi částečně. Elektromotor nezajišťuje pohon jako takový, nýbrž pouze podporu. Tzn. musíte normálně šlapat, aby elektřina zabírala. Je jen na vás, zda si zamakáte pořádně a elektromotor využijete jen na zlomek výkonu či dokonce vůbec, anebo pojedete v „piánko“ režimu s minimem námahy. Alespoň trochu fyzické námahy ale vynaložit budete muset.

Elektrokola dále nabízejí tzv. asistent chůze. Jde o režim, kdy elektromotor pohání kolo tak, abyste jej nemuseli tlačit. Tento režim lze teoreticky „zneužít“ k rozjezdu z místa či dokonce ke zcela bezpracné jízdě, kdy se nemusíte ani dotknout šlapátek. Existuje zde ale omezení na 6 km/h. A je otázkou, jak by byl sice bezpracný, ale zato neskonale pomalý pohyb smysluplný.

A ještě jedna věc. Elektrokola standardně poskytují podporu do rychlosti 25 km/h. Jakmile se rozjedete rychleji, elektromotor se odpojuje. Nutno dodat, že toto elektronické omezení rychlosti vychází z platné legislativy a je běžně možné jej pomocí chip tuningu odstranit, a to leckdy bez ztráty záruky či omezení funkčnosti. Z pohledu zákonodárce ale nemá takové kolo na silnici co dělat, protože se fakticky jedná o elektrický skútr. A ten samozřejmě podléhá nutnosti registrace, jsou třeba espézetky, povinné ručení atp. Takže dodatečnou úpravu spíše nedoporučujeme, byť je samozřejmě otázkou, jak by vám ji kdo dokazoval.

Typy elektrokol

Při výběru kola existují dva zásadní parametry, které třeba zvážit. První z nich je velikost rámu, která by měla odpovídat výšce jezdce. Standardně se dodávají 17-21palcové rámy s tím, že 17 palců je ideálních pro člověka s výškou asi 155-175 cm, 18 palců ocení osoby s výškou 160-180 cm, 19palcová varianta je určená pro výšku 165-185 cm, na 20palcovém rámu se nejlépe pojede cyklistům měřícím 170-190 cm, a 21 palců je doporučováno těm z nás, kteří měří 175-195 cm. Povšimněte si nicméně poměrně velkých rozptylů. Jistě, člověk měřící 155 cm i s botami si jízdy na 21 palcovém kole moc neužije a stejně tak dvoumetrový basketbalista si bude na „sedmnáctce“ připadat jako na dětském šlapadle. Pokud je nicméně vaše výška konfekčnější (tzn. měříte řekněme 175 cm), teoreticky by vám měly sedět všechny rozměry.

Každopádně ale doporučujeme si elektrokola před koupí vyzkoušet. Ideálně klidně ve všech rozměrech a na více druzích povrchu. Nevhodný rozměr leckdy odhalí až houpavější jízda terénem či přes výmoly.

Druhým parametrem je pak samotný druh konstrukce kola. Ta by měla odpovídat tomu, jak a kde budete elektrické kolo využívat. Většinou se udává dělení na městská kola, treková kola, crossová elektrokola a horská kola.

Městská elektrická kola

Městská elektrokola jsou určena k pohybu po zpevněných cestách. Jsou pohodlná, snadno se na ně nasedá a často mají dokonce zabudovaný nosič, na který naložíte nákup či třeba tašku do práce. Tu a tam se s nimi lze opatrně vydat i po polní cestě. Na nějaký pohyb náročným terénem či prudká klesání a stoupání ale zapomeňte, v zájmu svém i svého kola (příp. nákupu). Městské elektrokolo na první pohled poznáte podle netrojúhelníkového rámu.

Treková elektrokola

Pokud se občas vydáváte i mimo městskou džungli, možná bude pro vás ideální trekové elektrokolo. S běžnými polňačkami a lesními cestami se vyrovná s grácií. I přesto ale jeho doménou zůstává spíše civilizace. I proto treková kola běžně nabízejí zabudovaný nosič, blatníky a odrazky (tedy praktické vymoženosti, které najdeme i na městských kolech).

Crossová elektrokola

Pokud se s kolem chcete pravidelně vydávat i do lehčího terénu, zvažte krosové elektrokolo. Jde vlastně o trek s větším počtem převodů, pevnějším rámem a širšími plášti. Kola lze pohodlně provozovat i ve městě. Už ale nemívají blatníky ani nosič.

Horská elektrická kola

Kupujete-li elektrokolo pro outdoorové využití, tzn. chcete jezdit po horách, po lesních cestách i v terénu, nejlepší variantou bude pro vás horské elektrokolo. Poznáte jej podle masivnějšího rámu, širokých plášťů zajišťujících trakci i na blátě či štěrku, a odpružené vidlice. Specifickou podkategorií horských elektrokol jsou kola celoodpružená. Jejich doménou je těžší terén, kde perfektně tlumí nerovnosti i při vyšších rychlostech. Velkou předností je také desetistupňová převodovka, díky níž se dostanete i na místa uživatelům jiných kol zapovězená.

Dávno neplatí, že by byla celodopružená kola kvůli své hmotnosti určená primárně pro sjezd. Rozdíl ve váze je dnes minimální, leckdy kolem 1 kg.

Nezapomeňte na doplňkovou výbavu

Zejména pokud plánujete jezdit v terénu, je absolutní nutností cyklistická přilba. Kvalitní helmy, které jsou sice lehoučké, ale nabízejí vynikající ochranu v krizové situaci, pořídíte i za méně než tisícovku. Z dalších parametrů doporučujeme přilby s větracími otvory a kvalitním, ideálně antibakteriálním vnitřním polstrováním. Přilbu musí mít dle zákona na hlavě každý cyklista ve věku do 18 let.

Drtivé většině elektrokolařů bohatě postačí kvalitní silniční přilba. Existují nicméně i speciální přilby pro sjezd (tvarem připomínají helmy pro motorkáře), které jsou opravdu masivní a hlavu ochrání i při silném nárazu (ale nenabízí odvětrávání a nejsou příliš pohodlné), a dále také BMX helmy, aerodynamické helmy (s protáhlou zadní částí; tyto přilby známe z cyklistických závodů) apod.

Z dalších doplňků pak můžeme zmínit cyklistické oblečení (např. rukavice, ponožky, dresy, bundy, kalhoty), cyklistické láhve a držáky lahví (aby vám na horách nevyschlo v krku), různé brašny (třeba na mobil či peněženku), hustilky nebo třeba světla.

Doplňky lze pořídit buďte odděleně, anebo společně s elektrokolem. Prodejci tu a tam nabídnou zajímavou akci, v rámci níž máte možnost si k elektrokolu výhodně zakoupit třeba helmu. A zřídkakdy se dokonce objeví i speciální nabídka, v rámci níž dostanete helmu zcela zdarma.

 

Elektrokola udržují starší lidi v kondici a běžném životě

Elektrické kolo může být velice zajímavým způsobem dopravy pro starší lidi. Snadno, levně a šetrně k životnímu prostředí se díky němu dostanou na nákup, k lékaři, na návštěvu ke vnukům anebo třeba na houby. Při souboji s gravitací elektrická asistence pomůže náramně, takže ani prudká stoupání nebudou kdovíjakou výzvou. Pozor si dejte pouze na to, kdyby vás chtěl o 1 či 2 generace starší člen rodiny pozvat na cyklistický výlet. Neříkáme, abyste nabídku odmítli. Ale ten pocit, když vám v táhlém kopci začne ujíždět, protože to vaše nohy na normálním kole přestanou „dávat“, fakt není příjemný. A z vlastní zkušenosti můžeme říct, že vědomí toho, že váš bělovlasý dědeček tak trochu švindluje, pomáhá jen velmi, velmi částečně.

Ať už si elektrické kolo pořídíte pro sebe, anebo třeba pro někoho z rodiny, přejeme spoustu šťastných kilometrů ve zdraví.

Sdílejte článek:

Podobné příspěvky

V Africe na Merzouga Rally zažila Ollie peklo na zemi

Ollie má za sebou další těžkou zkušenost. Merzouga Rally je jednou z afrických a jihoamerických dálkových soutěží. Ollie startovala v kategrii QUAD v celé hystorii jako první závodnice z České republiky a Procamping jí držel na této rally palce. „Ověřila jsem si, kde se nacházejí mé hranice“, vyjádřila se Ollie po úspěšném projetí cílovou páskou….

Celý článek

XL lednice v karavanu Sterckeman: vidět není, ale mrazí jako o život

XL lednice je jednou z mnoha vychytávek, na které narazíte v karavanech Sterckeman. Své označení přitom nemá náhodou. Vyniká pořádnou porcí vnitřního prostoru a výkonu. Hlavně ale umí neskutečně dobře klamat tělem. V karavanu byste ji museli hledat. Žádná neforemná krabice Lednice vás v karavanu rozhodně nepraští do očí. Právě naopak. Je totiž plně zabudovaná…

Celý článek